vrijdag 26 juni 2015

Angsten

Deze keer wil ik het hebben over angsten.
Ik ga er van uit dat ieder mens wel een bepaalde angst heeft voor iets. Maar hoe je het ervaart en hoe je er mee omgaat is een tweede.
De één heeft een beetje last van de angst maar kan er verder goed mee leven, bij een ander is de angst zo groot en ondraaglijk in het dagelijkse leven dat je er iets mee wil of moet doen om de angst weer onder controle te krijgen.

Zo heb ik ook bepaalde angsten, gelukkig heb ik in lichte mate bepaalde angsten en praat ik er verder niet echt over, maar nu wil ik het wel kwijt.

Het gaat hier tenslotte over mijn leven met autisme en bij autisme zijn sommige dingen net even iets anders.
De meeste autisten hebben namelijk meer angsten dan iemand zonder autisme.

Mijn grootste angst/fobie is alles wat met medische dingen te maken heeft, zoals bloed prikken, over operaties praten, enz. Hiervoor ben ik afgelopen jaar nog bij Ipzo in Den Bosch geweest. Ipzo is een angstbehandelcentrum. Ik ben er nog steeds niet helemaal vanaf maar dat zal nooit helemaal overgaan. Dat komt omdat ik deze angst al heel erg lang heb.
Maar er mee om kunnen gaan en weten wat je moet doen in een bepaalde situatie helpt al behoorlijk.

Een andere angst is een angst die ik voorheen helemaal niet had. Ik durf absoluut niet van een schuine rolband af voor fietsers. Voor als je dus met de fiets de fietsenkelder in moet gaan.
Staat de rolband stil, dan is er niks aan de hand. Als de band loopt dan ben ik dus zo weg en zet ik mijn fiets maar ergens onbewaakt. 
Ik weet niet hoe deze angst is gekomen. Ik ben bang om met mijn fiets te vallen als ik al 1 voet er op durf te zetten.
Omdat ik zo baal van deze angst ga ik eindelijk samen met mijn begeleidster naar de stad maandag en proberen of het dan wel gaat lukken. Ik ben blij dat deze begeleiding wel mee wil helpen. Mijn vorige begeleiding vanuit Amarant deed hier niks mee.
Het frustreert me ook echt als ik anderen vrolijk met de fiets naar beneden zie gaan, dus ik moet en zal proberen dat het me ook lukt.
En is het niet maandag, dan vast wel een ander keertje.

Ook heb ik angst voor heel erg donker, niet in mijn eigen huis maar als ik ergens anders ben.
Ik durf wel graag in de python en Joris en de draak in de Efteling (daar heb ik dan geen angst voor) maar de Vogelrok is een achtbaan in het donker en ik kreeg het me toch benauwd daarin, puur omdat het donker was.
Je ziet niks maar je voelt wel dat je met een vaart over die baan gaat. En omdat ik dan niet meer weet waar ik ben word ik bang.
Dus ik ga daar dus niet meer in. Och er zijn nog genoeg attracties waar ik wel in ga.

Mijn laatste angst waar ik het over wil hebben duikt heel af en toe op. Deze angst is een beetje vreemd als je het hoort.
Soms als ik een douche neem ben ik bang dat de vloer instort, ik weet het, is een vreemde angst. Gelukkig heb deze angst niet zo vaak maar het is wel vervelend als ik wel ga denken dat de vloer inzakt. Dan moet ik expres een paar keer op de grond stampen om gerust te zijn. 

Wat hebben jullie voor angsten? Reageer hieronder als je er over wil vertellen.

De tekst hieronder spreekt mij wel aan, gevonden op Pinterest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten